Odhalte tajemství značky Origin: Elektronika, která posouvá hranice.

Origin

Počátky herních konzolí

Kořeny herních konzolí sahají až do 70. let 20. století, kdy se zrodily první pokusy o interaktivní zábavu na bázi elektroniky. V roce 1972 spatřila světlo světa Magnavox Odyssey, často označovaná za první domácí herní konzoli. Tato technologická novinka, založená na tehdy revolučních integrovaných obvodech, dokázala zobrazovat jednoduché hry na televizní obrazovce. Hráči mohli ovládat pohyb bodů a čar, čímž Odyssey položila základy pro budoucí generace konzolí.

V témže desetiletí se objevily další legendy, jako Atari s modely Pong a Atari 2600, které přinesly herní koncept široké veřejnosti. Tyto konzole, osazené 8bitovými procesory, nabídly barevnou grafiku a rozmanitější herní tituly, čímž si získaly miliony fanoušků po celém světě. Nástup herních konzolí znamenal revoluci v domácí zábavě a položil základy pro dnešní multimiliardový herní průmysl.

První kroky Atari

Počátky Atari se nesly v duchu inovací a kreativity. V roce 1972 Nolan Bushnell a Ted Dabney, dva mladí inženýři se zájmem o elektroniku a videohry, založili firmu s názvem Syzygy. Jejich prvním počinem byl Computer Space, arkádová hra s vektorovou grafikou, která se stala předzvěstí revoluce ve světě zábavy. Přestože Computer Space nedostil ohromujícího komerčního úspěchu, položil základy pro budoucí triumfy Atari. Bushnell a Dabney si brzy uvědomili potenciál herního průmyslu a zaměřili se na vývoj vlastních arkádových her. Krátce po založení firmy změnili název na Atari, inspirováni japonským termínem z deskové hry Go, který oznamuje blížící se hrozbu pro soupeře. Tato volba se ukázala jako příznačná, jelikož Atari brzy začalo dominovat vznikajícímu trhu videoher.

Funkce Origin Alternativa 1
Žánr Elektronická hudba Techno, House, Drum and Bass
Tempo (BPM) 128-140 120-150 (závisí na subžánru)
Nástroje Syntezátory, samplery, bicí automaty Podobné, ale liší se v závislosti na subžánru

Vznik společnosti Origin Systems

V osmdesátých letech minulého století zažíval trh s domácími počítači prudký rozmach a spolu s ním rostla i poptávka po kvalitních hrách. Právě v této době, v roce 1983, spatřila světlo světa společnost Origin Systems, která se nesmazatelně zapsala do historie videoherního průmyslu. Za jejím zrodem stála dvojice nadšenců do elektroniky a programování - bratři Robert a Richard Garriotovi. Robert, talentovaný programátor a vizionář, toužil tvořit hry, které by hráče vtáhly do fantastických světů a nabídly jim nevídanou svobodu. Jeho bratr Richard, zkušený obchodník, mu v jeho snech pomohl uspět. Společnost, zpočátku sídlící v garáži rodinného domu v texaském Austinu, se brzy stala synonymem pro inovativní a kvalitní hry, které posouvaly hranice tehdejší technologie. Mezi nejznámější tituly z dílny Origin Systems patří série Ultima, Wing Commander nebo System Shock, které si získaly miliony fanoušků po celém světě a inspirovaly celou generaci herních vývojářů.

Legenda jménem Richard Garriott

Richard Garriott, pro mnohé známý spíše pod přezdívkou Lord British, je legendou herního průmyslu. Jeho jméno je neodmyslitelně spjato s počátky počítačových RPG her a sérií Ultima, která definovala žánr na dlouhá léta. Narodil se v roce 1961 v texaském městě Cambridge, ale jeho životní cesta ho zavedla do světa fantazie a elektroniky. Už od útlého věku projevoval zájem o hry a technologie. Jeho otec, Owen Garriott, byl astronautem NASA, což mladému Richardovi otevíralo dveře do světa vědy a techniky. V 70. letech, kdy počítače byly ještě v plenkách, začal Garriott experimentovat s programováním. Jeho první hry, inspirované Dungeons & Dragons, vznikaly na tehdejších primitivních počítačích Apple II. Právě tato vášeň pro hry a programování ho přivedla k vytvoření hry, která ho proslavila – Akalabeth: World of Doom. Tato hra, vydaná v roce 1980, je považována za předchůdce Ultimy a jeden z prvních komerčně úspěšných RPG titulů. Svět Akalabethu, plný magie, monster a nebezpečí, uchvátil hráče po celém světě a položil základy pro budoucí úspěchy série Ultima.

Éra série Ultima

Svět počítačových her se setkal s něčím výjimečným v roce 1981, kdy spatřila světlo světa hra Ultima. Její tvůrce, Richard Garriott, tehdy ještě student, stál u zrodu legendy, která ovlivnila vývoj RPG žánru na dlouhá léta. První díl, tehdy ještě pod názvem Akalabeth, zaujal herní svět inovativním pohledem z první osoby a možností volného pohybu v otevřeném světě. Éra série Ultima, jak ji známe dnes, začala s příchodem hry Ultima II: The Revenge of the Enchantress v roce 1982. Hra se stala okamžitým hitem a potvrdila Garriottův talent. Hráči se poprvé setkali s Britannií, světem, který se stal synonymem pro celou sérii. Ultima se stala průkopníkem v mnoha ohledech. Hry se vyznačovaly propracovaným příběhem, komplexním světem a inovativním herním systémem. Série Ultima se nespokojila s pouhým bojem a expením, ale stavěla před hráče morální dilemata a nutila je přemýšlet o důsledcích jejich činů. Hry z této série se staly fenoménem a ovlivnily celou generaci hráčů.

Revoluční Wing Commander

Hra Wing Commander, která poprvé vzlétla v roce 1990, způsobila ve světě počítačových her poprask. V době, kdy žánru vesmírných simulátorů vládly strohé vektorové grafiky, přinesla Wing Commander revoluci v podobě barevné bitmapové grafiky a strhujících filmových sekvencí. Díky tomu se hráči mohli poprvé cítit jako skuteční piloti vesmírných stíhaček vržení do víru nelítostné války. Hra se stala okamžitým hitem a pomohla definovat žánr vesmírných simulátorů na další roky. Za jejím úspěchem nestála jenom grafika, ale také poutavý příběh, propracované herní mechaniky a inovativní systém kampaně, který hráče vtáhl do děje a dával jim pocit, že jejich rozhodnutí mají skutečný dopad na vývoj války. Wing Commander se stal legendou a jeho odkaz je patrný i v mnoha moderních hrách.

Odkaz Originu dnes

Dědictví Originu v elektronické zábavě je nesporné. Společnost stála u zrodu žánrů, které dodnes baví miliony hráčů po celém světě. Série jako Ultima, Wing Commander, nebo Crusader: No Remorse položily základy pro RPG, vesmírné simulátory a akční hry. Origin se nebál experimentovat a posouvat hranice, což dokazuje i vydání hry System Shock, která definovala žánr immersive sim. I když společnost zanikla v roce 2004, její odkaz žije dál. Mnoho herních vývojářů, kteří v Originu začínal, dnes patří mezi legendy herního průmyslu. Jejich práce ovlivnila celou generaci tvůrců a nadále inspiruje nové talenty.

Publikováno: 15. 10. 2024

Kategorie: počítače

Autor: Adéla Kovaříková

Tagy: origin