Škoda Felicia: Legenda českých silnic se vrací?

Škoda Felicia

Historie Škody Felicia

Škoda Felicia, tohle jméno má u nás zajímavou historii. Už v padesátých letech se takhle jmenoval nádherný kabriolet, který tehdy všem učaroval. Po letech, v roce 1994, se Škodovka rozhodla oprášit tenhle název pro nový hatchback, který měl nahradit oblíbený Favorit. A povedlo se - lidi si ji zamilovali díky hezkému vzhledu, velkému prostoru uvnitř a rozumné ceně. Hlavní výroba běžela v Boleslavi, ale montovali ji taky v Kvasinách a dalších závodech. Pod kapotou jste mohli mít benzín nebo naftu, podle chuti. A kdo potřeboval víc místa, mohl sáhnout po kombíku - ten byl jako dělaný pro rodiny s dětmi a jejich kufry. V roce 2001 Felicii vystřídala novější Fabia, ale spousta lidí na ni nedá dopustit dodnes. Pro mnohé je prostě takovým symbolem devadesátek, kdy se všechno měnilo k lepšímu.

Představení modelu Felicia

Škoda Felicia, která nahradila oblíbeného Favorita, se poprvé objevila na silnicích v roce 1994. Tahle šikovná felda, jak jí mnozí říkali, se rychle stala oblíbeným rodinným vozem. Svým nadčasovým vzhledem, překvapivě velkým vnitřním prostorem a příznivou cenou si získala srdce mnoha řidičů. V nabídce byly různé verze - od klasického hatchbacku přes praktické kombi až po užitkový pick-up. Pod kapotou mohly tikat benzinové motory 1.3 a 1.6, později přibyla i úsporná naftová verze. Výroba felicie skončila v roce 2001, kdy ji vystřídala modernější Fabia. Za sedm let sjelo z výrobních linek více než 1,4 milionu těchto aut, což z felicie udělalo jeden z největších trháků v historii mladoboleslavské automobilky.

Design a karoserie

Škoda Felicia představovala v devadesátých letech skutečný průlom v českém automobilovém průmyslu. Italské studio Idea Institute jí vdechlo úplně novou tvář - na rozdíl od hranatého Favoritu dostala měkké, elegantní křivky. Když se v roce 1994 objevila na silnicích, každý se za ní otočil. Ty plynulé linie karoserie, nenápadně zapuštěné kliky a aerodynamická silueta - to všechno z ní dělalo auto, které vypadalo mnohem dráž, než ve skutečnosti stálo. I když šlo o menší vůz, uvnitř nabídla překvapivě hodně místa jak pro cestující, tak pro jejich věci. Lidé si ji zamilovali a Škodovka díky ní výrazně posílila své postavení na trhu. Je fascinující, že i po tolika letech vypadá Felicia stále moderně a přitažlivě. Ukázala zkrátka, že i lidové auto může mít šmrnc a styl.

Motorizace a převodovka

Felicia, to bylo auto, co si získalo srdce snad každé české rodiny. Pod kapotou měla spolehlivé motory, se kterými se nemuselo do servisu ob týden. Člověk si mohl vybrat mezi benzínovými třináctistovkami a šestnáctistovkami, které na běžné ježdění bohatě stačily. Kdo chtěl jezdit za babku, sáhl po devatenáctistovce naftě - ta byla známá tím, že si na palivu moc nepochutnala. Většina těchhle aut jezdila s manuálem, který měl pět kvaltů a řadil se jedna báseň. Ti, co nechtěli pořád šlapat spojku, si mohli připlatit za automat. Ať už jste si vybrali jakýkoliv motor, Felicia byla věrný parťák, co vás v nouzi nenechal ve štychu a radost z jízdy vám kazil jen málokdy.

Interiér a výbava

Škoda Felicia se stala jedním z nejvýraznějších aut devadesátek. Oproti starému Favoritu přinesla výrazně lepší a vzdušnější kabinu. Celá palubka dostala kvalitnější materiály a mnohem logičtější uspořádání všech ovladačů, takže se s autem pracovalo mnohem líp. Velkým plusem byla prostornost - posádka měla všude dost místa a vzadu se pohodlně usadili i dospělí. Kufr nabídl solidních 272 litrů, což bylo na tu dobu nadstandard, a když jste sklopili zadní sedačky, vznikl obří nákladový prostor skoro 1000 litrů. Felicii šlo pořídit v různých verzích - od základní LX až po nadupanou GLX. Do výbavy se vešel posilovač, elektrická okna, rádio nebo střešní okno. Prostě auto, které si našlo cestu k různým lidem - od těch, co chtěli hlavně jezdit, až po rodiny s dětmi.

Škoda Felicia, to byl sen mnoha českých rodin. Dostupný, spolehlivý a s nádechem té západní svobody.

Zdeněk Dvořák

Jízdní vlastnosti

Felicia byla taková ta klasika českých silnic, co si našla cestu do srdcí spousty motoristů. V městském provozu se s ní člověk cítil jako ryba ve vodě - lehce se s ní manévrovalo a díky kompaktním rozměrům se vešla skoro všude. Pravda, když jste s ní vyjeli na rozbitou cestu, dost to s vámi házelo, a na dálnici vám možná chyběla ta jistota a pohodlí modernějších aut. Ale co naplat, její jednoduchá technika měla taky svoje výhody - opravy byly levné a poruchovost nízká. Proto si ji oblíbili hlavně ti, co potřebovali spolehlivé auto do běžného provozu za rozumné peníze. Na sportovní jízdu to sice nebyla, ale jako věrný společník na každodenní ježdění fungovala přesně tak, jak měla.

Spolehlivost a údržba

Felicia od Škodovky - to je kapitola sama pro sebe. Když se někoho zeptáte na její spolehlivost, většinou se jen pousměje a přikývne. Tahle česká klasika, která sjížděla z výrobních linek mezi roky 1994 a 2001, si vybudovala pověst auta, co jen tak něco nepoloží. Její kouzlo? Především v tom, jak je všechno jednoduché a přímočaré. Žádná složitá elektronika, nic extra - prostě auto, které si klidně opravíte sami v garáži. A není náhoda, že je jich na silnicích pořád jako máku - náhradní díly seženete všude a za rozumné peníze. Jasně, musíte se o ni starat - měnit olej, filtry, nezapomenout na rozvody. A pozor na rezavé karoserie, hlavně kolem blatníků a prahů, to je její slabina. Ale když jí věnujete aspoň základní péči a řešíte problémy hned, jak se objeví, odmění se vám věrnou službou na dlouhé roky dopředu.

Oblíbenost a odkaz Felicie

Felicia byla pro Čechy víc než jen auto - byla to láska na první pohled. Tahle legenda z devadesátek se stala symbolem nové doby, kdy si konečně každý mohl pořídit kvalitní vůz za rozumnou cenu. Však se jich taky prodalo přes milion a půl! Lidi na ní milovali, že byla nenáročná, šlapala jak hodinky a servis nestál majlant. Pro spoustu rodin to bylo první nové auto po revoluci, takový splněný sen. I dneska potkáte na silnicích spoustu Felicií, některé jako by právě vyjely z výroby, jiné už mají svoje najeto, ale pořád jedou. Není divu, že tahle škodovka pomohla značce vystřelit vzhůru. A když se nad tím zamyslíte, Škodovka vlastně jede ve stejných kolejích dodnes - vyrábí auta, co jsou spolehlivá, praktická a za dobrou cenu. Proto ji lidi milují nejen u nás, ale všude po světě.

Porovnání Škoda Felicia a Škoda Fabia (první generace)
Vlastnost Škoda Felicia Škoda Fabia
Rok výroby 1994-2001 1999-2007
Karosářské verze Hatchback, Combi, Pickup, Vanplus Hatchback, Combi, Sedan
Základní cena (v době uvedení na trh) cca 200 000 Kč cca 220 000 Kč

Zajímavosti a perličky

Felicka, jak jí všichni s láskou říkají, je auto plné překvapení. Málokdo ví, že tohle jméno Škodovka použila už dřív - v šedesátých letech zdobilo nádherný kabriolet, který se stal ikonou své doby. Když po revoluci přišel čas na nový model, sáhli v Boleslavi po tomhle názvu znovu. A udělali dobře. Byla to první vlaštovka spolupráce s Volkswagenem, který do Škodovky přinesl čerstvý vítr. Díky německému know-how dostala Felicia moderní motory - třináctistovku a šestnáctistovku, které byly oproti předchůdcům mnohem úspornější. Lidi si ji zamilovali a Škodovka díky ní prorazila v Evropě. Za sedm let, co se vyráběla, vzniklo přes milion čtyři sta tisíc kousků, a to nejen v Boleslavi, ale i v Kvasinách a Vrchlabí. Dneska je z Felicie vyhledávaná veteránská klasika a kdo ji má v garáži, může být právem hrdý na kousek české automobilové historie.

Naše milovaná Felicia, která se stala neodmyslitelnou součástí českých devadesátek, představovala pro Škodovku opravdový zlom. I dnes, když potkáte tenhle nezapomenutelný vůz na silnici, vyvolává úsměv a nostalgické vzpomínky. Byla to prostě klasika - spolehlivá, dostupná a nenáročná na údržbu. Felicia dokázala, že i lidový vůz může mít šmrnc a kvalitu. Není divu, že se zapsala do historie značky jako jeden z nejvýznamnějších modelů. Když se dnes díváme na moderní škodovky, vidíme v nich stále ty samé hodnoty - jsou praktické, spolehlivé a dostupné pro každého. Felicia zkrátka není jen další auto z devadesátek, ale živoucí důkaz toho, jak se z české automobilky stala respektovaná evropská značka. Je to kus naší motoristické historie, na který můžeme být právem hrdí.

Publikováno: 16. 02. 2025

Kategorie: technologie